ՆՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
ՍՈՒԶՈՒԿԱՅԻ ԲՈՍՈՐԱԳՈՒՅՆ ԳԵՏԵՐԸ
06 Հոկտեմբեր 2014
Երևի շատերն արդեն սովորել են Ֆորմուլա 1-ի այս տարվա առաջնության
մրցափուլերի մասին պատմող մեր համառոտ հաշվետվությունների ձևաչափին: Բայց այն, ինչ
տեղի ունեցավ անցած կիրակի Սուզուկայում, ստիպեց ինձ մի փոքր այլ կտրվածքով նայել
2014թ. Ճապոնիայի Գրան-Պրիին, որն այս անգամ անցավ Սուզուկա մրցուղում:
Վերջին տարիներին հաճախ կարելի է լսել այն կարծիքը՝ թե ներկայիս Ֆորմուլա1-ն ավելի շատ շոու է, քան իրական
պայքար: Իրոք, որոշ մրցուղիներում կատարվելիքը դժվար է համեմատել ժամանակին տեղի ունեցած
լավագույն Գրան-Պրիների հետ: Սա առավել վերաբերում է այսպես կոչված "տիլկադրոմներին”,
որոնք նախագծվում են հանրահայտ Գերման Տիլկեի ճարտարապետական բյուրոյի կողմից և կառուցվում
նոր զարգացող շուկաներում: Մինչ դեռ օրացույցում դեռևս մնացել են մի քանի "հին” մրցուղիներ,
որտեղ մինչ օրս զգացվում է հին ու բարի Ֆորմուլա 1-ի շունչը: Դրանց թվում են Մոնակոն,
Սիլվերսթոունը, Մոնցան, Մոնրեալը և իհարկե՝ Սուզուկան: Շատ մրցարշավորդներ հենց այս
ճապոնական մրցուղին են համարում լավագույնը առաջնության օրացույցի մեջ:
Իրոք այն ունի այն ամենն, ինչ գրավում է ավտոսպորտի թագուհու
սիրահարներին. արագ շրջադարձեր, երկար ուղիղներ, բացառիկ կառուցվածք, երբ մրցուղին
հատում է ինքն իրեն և ամենակարևորը՝ տասնյակ տարիների պատմություն:
Ստաժավոր երկրպագուները դեռևս հիշում են այսպես կոչված "ոսկե
դարաշրջանը”, երբ մրցուղի դուրս եկած պիլոտներն ամեն անգամ բառացիորեն կյանքի ու մահու
պայքար էին մղում: 1994թ. Իմոլայի Գրան-Պրին բեկումնային եղավ մրցարշավորևդների անվտանգության
հանդեպ FIA-ի և առաջնության կազմակերպիչների կողմից ցուցադրվող ուշադրության մակարդակի
առումով: Ռոլանդ Ռատցենբերգերի և Այրթոն Սեննայի ողբերգական մահերը մեկ ուիք-էնդի ընթացքում
ստիպեցին նորովի գնահատել և արժեքավորել մարզիկների առողջությունն ու կյանքը: Միջազգային
ավտոմոբիլային ֆեդերացիան և Բերնի Էքլսթոունը լուրջ քայլեր ձեռնարկեցին մրցուղիների
վերակառուցման և առաջնության տեխնիկական կանոնադրության մեջ համապատասխան փոփոխույուններ
մտցնելու համար: Մի քանի տարում, կարծես, հաջողվեց հասնել անվտանգության այն մակարդակին,
որը մենք տեսնում ենք վերջին տարիներին: Այս ընթացքում, բնականաբար, եղել են զանզան
միջադեպեր, որոնցում մարզիկները հայտնվել են որոշակի վտանգավոր իրավիճակներում, ստացել
են վնասվածքներ: Սակայն կարելի է միանշանակ պնդել, որ հենց ձեռնարկված քայլերի և միջոցների
շնորհիվ դրանք լուրջ սպառնալիք չեն ներկայացրել մարզիկների կյանքին: Նույնիսկ Ֆելիպե
Մասսայի ծանր վնասվածքը, որը նա ստացավ Հունգարիայի Գրան-Պրիներից մեկի ժամանակ, երբ
առջևից ընթացքող մեքենայից պոկված զսպանակը մխրճվեց բրազիլացու սաղավարտի մեջ՝ վնասելով
գլխուղեղը, կարելիէ դիտարկել՝ որպես բարձրակարգ անվտանգության ապացույց: Ընդամենը մի
քանի տարի առաջ նման վնասվածքը անխուսափելիորեն կզրկեր մարզիկին կյանքից: Իսկ Մասսան
այսօր բարեբախտաբար ոչ միայն առողջ է, այլև շարունակում է բավական բարձր մակարդակի
ելույթները:
Մինչև հերթական Գրան-Պրին արդեն իսկ հայտնի էր, որ դրա անցկացման
օրերին Միե նահանգը, որտեղ տեղակայված է Սուզուկա մրզուղին կհայտնվի հզոր թայֆունի
ազդեցության գոտում: Եվ արդեն այդ ժամանակ ձայներ էին լսվում՝ մրցափուլի տեղափոխման,
կամ ընդհանրապես չանցկացնելու վերաբերյալ: Սակայն որոշում ընդունվեց՝ գործել ըստ իրավիճակի:
Ազատ մրցելույթներն ու որակավորման փուլը հույս ներշնչեցին, որ ամեն ինչ կարող է հարթ
ընթանալ: Կիրակի պարզ դարձավ, որ եղանակն իրոք անբարենպաստ է: Սակայն 150.000 ճապոնացի
երկրպագուներ հավաքվել էին մրցուղում՝ դիտելու մրցավազքը և այն այլևս անհնար էր տեղափոխել:
Բացառությամբ մի քնաի առաջին շրջանի, որոնք անցան անվտանգության մեքենայի ռեժիմի ներքո,
մնացած հատվածը հույս էր ներշնչում, որ կազմակերիչների որոշումը այնուամենայնիվ ճիշտ
էր: Ուրախալի էր, որ նման ծանր եղանակային պայմաններում ընդամենը մեկ մեքենա էր դուրս
մնացել պայքարից, այն էլ տեխնիկական պատճառներով, որոնք չէին առնչվում տեղացող անձրևին:
Խոսքը Ֆերնանդո Ալոնսոյի Ferrari-ի մասին է: Պիլոտները բարեհաջող ավարտեցին 40-րդ շրջանը,
որը նշանավորեց մրցուղու ընդհանուր երկարության 75%-ը, ինչը նշանակում է, որ նույնիսկ
մրցավազքի դադարեցումից հետո մարզիկները ստանում են ամբողջական միավորներ: Եվ այստեղ իր չար կատակը խաղած եղանակը: Մի պահ
մեղմացած անձրևը վերսկվեց ավելի ուժգին: Մինչ որոշ պիլոտներ ակտիվորեն հորդորում էին
դադարեցնել մրցավազքը՝ առաջին հերթին խիստ անբավարար տեսանելիության պատճառով, Ադրիան
Սութիլը կորցրեց մեքենան շրջադարձերից մեկում: Գերմանացին բարեհաջող, առանց որևէ վնասվածքի
դուրս եկավ իր ջարդված Sauber-ից, ճապոնացի կազմակերպիչները արագորեն տեղ հասցրին էվակուացիոն
տրակտորը, ինչպես նաև, ըստ ընդունված կանոնակարգի, այդ հատվածում կախվեցին կրկնակի
դեղին դրոշներ՝ որպես բարձր վտանգի նախազգուշացում: Սովորական միջադեպ, որը սակայն
մի քանի շրջան անց վերածվեց իսկական ողբերգության: Այն պահին, երբ տրակտորը արդեն իսկ
բարձրացրել էր Սութիլի մեքենան և պատրաստվում էր հեռանալ այդ հատվածից, կորցնելով մեքենայի
կառավարումը, շուրջ 200 կմ/ժ արագությամբ տրակտորին բախվեց Ժյուլ Բյանկիի
Marussia-ն: Այս ամենն այնքան արագ տեղի ունեցավ,
որ գրեթե երկու շրջան պահանջվեց մրցավազքի տնօրինությունից՝ կատարվածի ողջ լրջությունը
հասկանալու համար: Մրցուղում անմիջապես հայտվեցին անվտանգության և բուժծառայության
մեքենենարը: Երկու շրջան անց մրցավզքը դադարեցվեց և արդյունքները արձանագրվեցին
44-րդ շրջանի դրությամբ: Սակայն Mercedes-ի հերթական կրկնակի հաջողությունն ու Red
Bull-ի վստահ ելույթը խամրեցին քսանհինգամյա ֆրանսիացու հետ կատարված ողբերգության
ֆոնին: Սա որևէ պիլոտի կողմից ստացված թերևս ամենածանր վնասվածքն է վերջին քսան տարիների
ընթացքում: Ներկայումս բժիշկները պայքարում են Բյանկիի կյանքի համար, սակայն արդեն
իսկ բազում հարցեր են ծագում մրցափուլերի անցկացման կանոնակարգի վերաբերյալ:
Հասկանալի է, որ այս վթարը պարզապես մի քանի անբարենպաստ
հանգամանքների պատահական համընկնման արդյունք է: Սակայն նույնիսկ այս պարագայում հնարավոր
էր կանխել այն, եթե անվտանգության մեքենան մրցուղում հայտնվեր անմիջապես Սութիլի վթարից
հետո: Կազմակերպիչները գործել են ճիշտ կանոնակարգի համաձայն՝ դեղին դրոշներ կախելով
առանձին վերցրած շրջադարձում: Մինչ դեռ այլ սերիաներում, օրինակ՝ ամերիկյան մրցարշավներում,
անվտանգության մեքենան մրցուղի է դուրս գալիս անմիջապես յուրաքանչյուր պատահարի դեպքում,
ինչը թույլ է տալիս խուսափել էլ ավելի ծանր հետևանքներից: Ցավոք, երեկ մենք ականատես
եղանք մեկ այլ պատկերի: Բյանկիի կյանքը վտանգված է, իսկ մարզական կարյերան շարուանկելու
մասին դեռևս նույնիսկ խոսք չի կարող լինել, քանի դեռ պարզ չէ պիլոտի ճակատագիրը: Մինչ
դեռ շատերի կարծիքով նա լավ հնարավորություններ ուներ՝ 2015թ. անցկացնել Ferrari-ի
կազմում՝ փոխարինելով Ալոնսո-Ռայկկոնեն զույգից որևէ մեկին: